Hojsak & Novosel ft. Theodosii Spassov – Duckling Soup

V tokratni Plastiki prisluhnemo prvi live izdaji vrhunskih hrvaških inštrumentalistov, Tihomirja Hojsaka in Filipa Novosela, albumu Duckling Soup. Dvojec zvok gradi na etno brandu dialoga med tamburo in kontrabasom. Utrjevala sta ga že z mnogimi sodelovanji, med drugim s Tamburaškim orkestrom Hrvaške Radio-Televizije, Vlatkom Stefanovskim in Nenom Belanom, pred kratkim pa sta portfelju priključila še igralec kavala Theodosi Spasov.

Bolgarski skladatelj in džezist velja za enega najboljših vzhodnoevropskih glasbenikov, priznanost potrjuje tudi prejeti grammy. Spassova je igranje kavala, bolgarske pastirske piščali z osmimi luknjami in enega najstarejših ljudskih inštrumentov v evropi popeljalo celo do koncerta na Antarktiki. Nič nenavadnega torej ne bi bilo, če bi trojec skupaj “zasviral” že kakšen trenutek prej.

A 2. julija 2022 so se v Slavonskem brodu prvič srečali na odru in odigrali koncert v živo brez kakršnih predhodnih vaj. Posneti koncert je pol leta kasneje izšel kot live album Duckling soup ali račja župica.

Če ostanemo pri pernati nomenklaturi - izbrani glasbili dvojca sta kontrabas in “grdi raček” etno glasbe, tambura - ta se prej kot kaže na velikih odrih skriva v folklornih društvih pri naših susjedih. A Hojsak na kontrabasu, in Novosel na tamburi, s svojimi glasbili poslušalko oz. poslušalca prepričata, da je takšen strunski duet dovolj. Skupaj z bogatimi in raznolikimi zvoki kavala, ter teksturami, ki jih iz njega izvabi Spasov, pa se zdi, da na odru res stojijo več kot le trije.

Album lahko označimo za kolaž etno-hitov, po katerih sta Hojsak in Novosel že dodobra poznana ušesom, priredb ljudskih pesmi ter avtorskih skladb izpod rok trojice.

Uvodni komad Overture služi kot predstavitev Spasova samega. V njem hitro predstavi širok tonski razpon svoje piščali. Tehnično je koncert, z njim album, posnet zelo natančni, in slišimo lahko vsako najmanjše uhajanje zraka iz kavala; tehnična podkovanost Spasova s tem še toliko bolj izstopa. Tamburi kot spremljavi se Spasov pridruži še z vokalom, neke sorte đezerskim scatanjem, ki napove melodije, ki sledijo. Kasneje na albumu se oglasi le še nekajkrat. Kontrabasa v uvodni skladbi skorajda ni slišati, ritem pa ji daje Novoselovo udarjanje po tamburi.

Sledi komad Open Mood, naziva hit vredni plesni komad, ki je bil mimogrede tisti, ki je recenzenta prepričal v poslušanje celotnega albuma. Začetek je zelo "riffi”, z motivom, ki se ponavlja skozi komad s sicer dokaj standardno strukturo. Kaval prebije brenkanje tambure z  visokimi toni in bliskovitimi trilčki. Zvok kavala medtem spominja že skoraj na kakšno trobilo. Skladba najbolje predstavlja koncept dialoga in hitrih konter med glasbili, po katerih je dvojec znan.

Sledeča Grličica grkovala, sicer belokranjska ljudska pesem, po zvoku izstopa od ostalih na albumu. Zveni bolj kot kakšna pesem s špansko kitaro, kaval pa ima bližnjevzhodni pridih in temperament. Skupaj z neparno metriko kontrabasa skladbo vrže med “best-off” svetovne izdelke v žanru etno-jazza.

Skladba Intermezzo ponudi solo Novosela, ki ga pospremi bogat zvok Hojsakovega kontrabasa, ki zveni že skoraj kot kak bas boben. Skladba se razvije v Mista Dance, enega najpopularnejših komadov dvojca. V njem se najbolj izkaže kontrabas, na katerega Hojsak tokrat zagode z lokom. Pesem pa bi lahko bila, glede na to, da je avtorska interpretacija ljudskih plesov, bolj razgibana in razčlenjena.

Ples in jed, ob kateri skoraj zagotovo ne ostaneš ravnodušen, pa je naslovni komad Duckling Soup; v posnetku to potrjuje tudi veselje mladega dekleta iz publike. Hojsak na kontrabas še naprej igra z lokom, kaval in tambura pa sta ponovno v virtuoznem dialogu menjavanja melodij in bliskovitega igranja.

Sledijo še skladbe Eleno, Kerko Eleno, In the Foot Of the Mountain in Sedi Donka. Trojček mešanice med ljudskimi plesi in avtorskimi jazz skladbami, ki dodobra predstavljajo album.

Duckling Soup je zanimiv improvizacijski album, plod lucidnega sodelovanja, ki dokazuje, da ljudska glasbila ne sodijo le k narodnim nošam ob občinskih praznikih, marveč na glasbene odre in festivale velikih gabaritov.

Facebook Twitter Deli